Kuivastu en Haapsalu

Vrijdag 19 juli gaat om 6.00 uur de wekker. Het is al heerlijk zonnig weer. Wel erg vochtig, dus drogen we eerst de banken zodat we kunnen zitten. Als je eenmaal vaart droogt het hout snel. Even na 7.00 uur gaan we los en verlaten we de idyllische haven van Kuressaare. We varen weer door de smalle geul terug naar zee. Als je zo vroeg wegvaart zie en hoor je de natuur ontwaken. Dat zijn bijzondere momenten van de dag. Vandaag hebben we een prachtige zeildag. Aangekomen in Kuivastu weer hetzelfde ritueel: een hulpvaardige havenmeester die helpt aanleggen en vervolgens de Nederlandse vlag gaat hijsen. Dat maakt dat je je welkom voelt.

De stad Kuivastu stelt niet veel voor. De haven ligt naast de ferryhaven. Elk half uur komt er een ferry. Grote en kleine auto’s rijden dus constant in en uit de ferry. Er ligt een schip met de naam Jan van Gent en een Nederlandse vlag links in het want en een grote Estlandse vlag achterop. De kapitein kom eind van de dag even een praatje maken. Hij is een gepensioneerde Nederlander die in Estland woont. Hij is coach geweest van verschillende nationale basketbalteams waaronder Nederland en Estland. Hij weet veel te vertellen over Estland en biedt zijn hulp aan als we een probleem zouden tegenkomen. We hebben een gezellige avond.

Zaterdag 20 juli varen we met mooi weer van Kuivastu naar Haapsalu. Het is dat we hier zijn, maar anders hadden we van het bestaan van deze plaatsnamen niet geweten. Dit gedeelte van onze route heeft veel ondieptes, dus moeten we in de vaargeul blijven. Soms heel smalle geulen.

Mooi op tijd bereiken we Haapsalu en vinden een plek aan de steiger. Dit keer geen actieve havenmeester die de lijnen aanpakt, maar onze Finse buurvrouw staat klaar om te helpen en de Duitse buurman, die van oorsprong Engelsman is, kijkt toe of het allemaal goed gaat.

De havenmeester is deze keer een leuke jonge dame die lekker in het zonnetje zit en afwacht tot we ons komen melden. Ze heeft onze boot binnen zien komen en weet waar we liggen. Als we zijn ingeschreven gaat ook zij de Nederlandse vlag hijsen. De haven ligt best mooi. Als we in de kuip zitten, kijken we uit over het water en natuurgebied. Het is ongeveer 2 km lopen naar het stadje. Daar kun je een kasteel bezoeken, zoals in bijna elke plaats in de Baltische landen. We bezoeken het spoorwegmuseum. Het zijn zonovergoten dagen in Haapsalu echt genieten dus.